2.6 Psychotronika
podle I. Chudáčka, z knihy „Fyzika na pokraji aneb psychotronika", 1998
V roce
1998 se na knižním trhu objevilo dílo Doc. RNDr. Ivo Chudáčka, DrSc. a
PhDr. Jiřího Emila Marka nazvané „FYZIKA na pokraji světa aneb
PSYCHOTRONIKA". V tomto díle je formulováno další pojetí
psychotroniky.
Ivo Chudáček byl významným badatelem v oblasti elektrografie. Možná právě tato skutečnost a jeho experimenty s fotografováním
tzv. aury ho přivedly na sklonku vědecké kariéry k psychotronice. Nelze však
zanedbat ani obchodní aktivity v oblasti radioniky, kterým dělá jeho kniha
dobrou reklamu. Jeho pojetí psychotroniky je naprosto zvláštní,
stejně jako nakonec všechny ostatní pojetí, která představují soubory názorů
na psychotronickou problematiku vymykající se v určitých částech přírodovědeckým
představám.
Psychotronika
s duší
Po
Kafkově „Nových základech experimentální psychologie", Rejdákově „Průvodci po psychotronice"
se s dílem pana Chudáčka a Marka objevuje
další teoretický náhled obsahující duchovní spojitosti lidí a přírody.
Výraz duchovní je zde na místě v tom smyslu, že psychotronické jevy jsou v
jejich pracích vykládány na základě existence duchovního principu, podmiňujícího
v člověku psychické schopnosti i jeho vlastní existenci tj. Duše. S tímto
principem v člověku souvisí i duchovní princip v přírodě, který nelze
označit jinak než Bůh. Zatímco Kafka hovoří naprosto jasně o Boží
existenci, Rejdák hovoří o všeharmonizujícím činiteli v přírodě a Chudáček
o paralelním vesmíru jako určité virtuální inteligenci. U všech tří je
pak primární podstata existence psychotronických jevů v existenci Duše,
sekundárně však je dále podmíněna u Kafky existencí tzv. oduší, které
je součástí duše a skrze nějž se uplatňuje její vliv na svět včetně
interakcí člověka na vzdálenost. Chudáček přebírá toto Kafkovo výchozí
stanovisko a dále ho rozpracovává. Rejdák jako sekundární prvek podmiňující
psychotronické jevy spojuje s vymezením tzv. distanční interakce, která je
nositelem informačních a energetických vlastností hmoty, protože je však u
těchto jevů přímé spojení s „mohutností duše" hovoří v
souvislosti s člověkem o psychotronické interakci.
Chudáčkova
a Markova psychotronika je tedy další koncepcí vývojové větve
psychotroniky, kterou jsem nazval „psychotroniku s duší". Tyto koncepce
jsou postaveny na duálním základě, který spojuje duchovní (mytologické -
duchovědné) principy s principy přírodovědeckými, čímž vzniká
zpravidla obecně nepřijatelná teorie obsahující často řadu plodných myšlenek
ovšem s nepřijatelnou interpretací.V psychotronice tak již deset let
existuje to, co psychologii doprovází od začátku jejího vzniku. Psychologie
je i dnes stále rozdělená na „psychologii bez duše" a „psychologii
s duší", každý tento směr má své zastánce.
Psychotronika
bez duše
Psychologie bez duše se rodí v devatenáctém století,
vzniká s procesem osamostatňování od filozofie a stává se skutečnou
empirickou vědou. Ústup od pojmu duše je spojen s novými poznatky
neurofyziologie, s teorií o vývoji druhu (darwinizmem) a obecně s rozvojem vědy.
Věda definitivně ustoupila od metafyzického pojetí světa a stává se
pozitivistickou (vycházející ze zkušenosti).
Postavení
psychologie bez duše na empirických základech se stává terčem kritiky a předmětem
sporů vedených např. vitalisty, obecně duchovědnými stoupenci. Tento spor
je v psychologii doprovázen prosazováním protichůdných směrů - přírodovědeckého
a duchovědného pojetí psychologie (založené na duchovních principech, např.
duši, životní (vitální) síle apod.).
Fyzika
transcendentna
"Proti
přírodovědecky orientované psychologii se postavil německý filozof Wilhelm
Dilthey (1883, 1894), představitel tzv. duchovědné psychologie, profesor
filozofie v Berlíně, který o povaze psychologie jako vědy vedl ostré spory
zejména s H. Ebbinghausem, zastáncem přírodovědeckého přístupu. Dilthey
vyjádřil rozdíl přírodovědeckého a duchovědného pojetí psychologie známou
větou: „Přírodní jevy vysvětlujeme, duševní jevy chápeme" (resp.
„duševním jevům rozumíme"). V psychologii, tak jako v historii, jde především
o objevování „smysluplných souvislostí života", nikoliv o objevování
kauzálních vztahů, tyto smysluplné souvislosti určované hodnotami jsou
jakousi psychologickou „kauzalitou", přesněji, jsou analogické přírodovědecky
pojaté kauzalitě. Proti přírodovědeckému „vysvětlování" je tu
tedy postaveno duchovědné „rozumění", které dalo vznik tzv. rozumějící
psychologii. Rozumění (či chápaní) v psychologii je založeno na tom, že
se za zjevná fakta dosazuje jejich motivace, založená na určité hodnotové
orientaci. To umožňuje pochopit, proč člověk učinil to, co učinil, tj.
leintmotivy jeho jednání. Tento spor o přírodovědecké či duchovědné
pojetí psychologie vedený, jak již bylo uvedeno, zejména mezi Diltheyem a
Ebbinghausem poznamenal další vývoj psychologie spíše jen nastolením
opakujícího se zpochybňování jejího přírodovědeckého pojetí, které
trvá dodnes." [21]
U
psychotroniky to bylo opačně. Psychotronika vzniklá v roce 1967 byla svou
podstatou na exaktním základě - „bez duše" a v roce 1991 je do ní duše
zavedena Z. Rejdákem, tím se v ní otevřel spor podobný jako existuje v
psychologii.
Chudáček
se neztotožňuje plně s názvem psychotronika, a to co ve své knize popisuje
odpovídá jeho požadavku na „Fyziku transcencendentna". Zdůvodňuje to
tím, že údajně psychotronika studuje jevy, které leží na pokraji našeho
světa a jejich specifičnost je v tom, že se při jejich uskutečnění jedná
o zásah do našeho světa ze světa jiného.
Bohužel
z obsahu knihy vyplynulo, že celá Chudáčkova psychotronika je postavena na
metodě tzv. mentálního dotazu, který přírodovědecky nelze hodnotit za vědecky
objektivní.
Jen
na subjektivních psychických faktorech člověka nelze stavět psychotroniku
jako vědu.
Jak
je zřejmé z díla, je Chudáčkova „Fyzika transcendentna" dalším
rozpracováním prací F. A. Messmera, K. von Reichenbacha a B. Kafky. S touto
skutečností souvisí výchozí terminologický aparát obsahující takové
pojmy jako ód, ódomagnetizmus, odusí, Duše ... ale i nové ódomagnetická
tekutina, ódomoment, radionika (ódická rezonance).
Chudáčkovo
a Markovo dílo je pestrou směsicí názorů, o kterých se můžeme vyjádřit
stejně pochybně jako se oni vyjadřují o díle F. Kahudy „... modely éterových
částic nebo mentionů nejsou reálnými modely, ale pouhá fantazie. I kdyby
tyto spekulace měly částečně pravdu, jsou nepoužitelné, neboť nenavazují
na praktické experimentální, reprodukovatelné zkušenosti".
Přitom
můžeme říci, že Kahudovy pojmy stejně jako Chudáčkovy vycházejí z
jejich subjektivního vnímání a výkladu psychotronických jevů. Copak je
rozdíl opíráme-li se o něco co nazýváme eterony a psychony, které generují
mentiony, podle Kahudy a nebo ódoatomy a ód, který generuje
vibronance,
podle Chudáčka. Uvedené pojmy mají mimo jiné stejnou vlastnost v tom, zeje
lze přímo detekovat jen skrze lidský subjekt, protože jsou mimo fyzikální
principy.
V
psychotronice se uchytí jen takový model, který bude navazovat na současné
poznání, nesmí být vytržen úplně z kontextu vědy. Takovým modelem se může
stát jen koncepce založená na předpokladu reálné existence informace
(minimálně v tomto smyslu „tak jako hmota má energetické projevy, tak
energie má informační projevy."
Citovaná
kníhaje plná subjektivních dojmů, jak řekl jeden můj kolega. Psychotronika
však je o subjektivním vidění světa zprostředkovaném psychotronickou
interakcí, populárně řečeno mimo naše smysly. Názory v knize jsou jednou
interpretací psychotronických jevů z mnoha dalších. Ať je objektivní
stav díla a jeho obsahu jakýkoliv opět nám připomíná ožehavý problém
psychotroniky a to její neexistující vnitřní aparát, který by tomuto
oboru dal jemu specifickou formu.
Chudáček
založil laboratoř FYZAP, kde se mu podle jeho slov podařilo dosáhnout plné
reprodukovatelnosti psychotronických jevů. Skutečnost je však jiná.
Výchozím
pojmem Chudáčkovy psychotroniky pojem je vibronance (pokud pomineme Duši),
ten je rovněž základem tzv. radioniky a nakonec i podstaty existence tzv.
distančních jevů v oboru psychotroniky (mentální dotaz - radiestézie,
proutkařství, aktuální telegnóze atd.). Vibronance je základní vlastností
pseudoenergie a pseudoenergie je dosud blíže nespecifikovaná forma energie.
Pseudoenergie je zvláštní tím, že přichází do našeho světa odjinud
(pravděpodobně z Chudáčkova paralelního vesmíru). Zdrojem vibronancí
je
např. ód, který je spojován s existencí atomů.
(z knihy: Válek, O.: Psychotronika. Základní teoretická koncepce).